Hur mycket hinner man med?

Ofta får jag frågan hur mycket man egentligen hinner med vid sidan av sina studier. Mitt svar på den frågan är alltid: det är indviduellt! Helt ärligt så är det verkligen otroligt indviduellt vad man hinner med och inte utanför sina studier.

Vad man hinner med beror helt enkelt på hur effektiv man är i sin vardag, hur mycket ledig tid man vill ha under veckorna samt vilka resultat man vill uppnå i skolan. Jag är en sådan person som alltid gillar att ha mycket saker att göra samtidigt. Jag studerar, jag jobbar på fitness24seven, tränar på min fritid och är signad artist på ett underbolag till Universal. Självfallet kan jag känna att tiden ibland inte räcker till, ibland känner jag att jag tagit på mig alldeles för mycket ansvar och krav, men för det mesta så är jag faktiskt nöjd med min situation. Jag gör mitt allra bästa både i skolan, jobb, träning och inom musiken, och vad jag prioriterar mest beror på dagsläget.

Mina tips till dig som är helt ny student:

  • börja med att bara fokusera på att komma in i rutinerna i skolan. Skolan tar väldigt mycket tid den första terminen och det kan vara svårt att hinna med att jobba vid sidan om.
  • testa med att börja arbeta på ett jobb med få arbetstimmar i början. Det kanske räcker med någon eller några dagar i månaden, bara så att du kan få känna hur det känns.
  • prioritera det du tycker är viktigast. Skolan bör gå först (när det kommer till arbete och liknande) om det verkligen är det du vill arbeta med i framtiden.
  • tillåt dig själv att ta det lugnt. Speciellt när man är ny student så går energin åt till att bara komma in i de rätta rutinerna, skapa en studieteknik som fungerar för en själv, då är det viktigt att man får någon dag i veckan till att bara göra det man tycker är kul och det som får en att må riktigt bra.
  • prata med andra i klassen, hur gör dom? Hur mycket jobbar de och hur mycket påverkar det deras studier? I min klass är det väldigt många som jobbar vid sidan om, så det är verkligen möjligt att ha ett arbete vid sidan av skolan.
  • arbeta med något som DU tycker är kul och som du tycker ger dig något. I och med att jag jobbar på gym så får jag göra det jag tycker är kul. Jag får jobba i en miljö som jag verkligen trivs med. Jag får erfarenheter som är värdefulla för mig i framtiden som fysioterapeut, och jag får utveckla min förmåga att hantera stress, självständighet och individer.
This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

