Hitta bostad i Stockholm

Som de flesta redan är medvetna om så är bostadsbristen i Stockholm enorm, och att hitta en lägenhet i Stockholm (som inte kostar minst 2 miljoner) är i princip helt omöjligt. Men vad gör man då om man faktiskt fått en plats på Karolinska Institutet men inte har någon aning om vart man ska ta vägen? Nedan listar jag mina bästa tips för att hitta ett ställe att bo på i Stockholm:

  • Börja med att kolla runt bland vänner, släkt och bekanta, det kan finnas någon som bor i Stockholm som har ett rum ledigt för dig? Eller kanske någon som ska hyra ut en lägenhet i Stockholm? Kolla runt mycket och gör en annons på facebook så du når ut till dina vänner. Jag bodde inneboende det första året hos min farmors syster, i ett litet källarrum. Inte superfancy men jag bodde billigt och hade tak över huvudet.
  • Ställ dig i bostadskö, både på Stockholms bostäder samt Huge studentkö. Enligt min mening får du vanligtvis en studentlägenhet via Huge snabbare än via Stockholms bostäder. Via Huge tar det runt 9 mån-1 år att få en etta i Flemingsberg. Nu var det dock tvärtom för mig, jag lyckades precis få en lägenhet via Stockholms bostäder (skrev kontraktet igår) där jag lyckades få en etta på 28 kvadrat i ett nybyggt studenthus i Älvsjö, det känns helt jäkla fantastiskt. Ganska saftig hyra men det är något man får ta när man fick ett så otroligt bra läge och en helt nybyggd lägenhet.
  • Kolla runt på lägenheter/rum som uthyres i andra hand. Visst så ligger de flesta lägenheterna på helt sjuka priser, men det finns en chans att du kan hitta ett rum som kostar ca 3000-4000kr, enligt mig är detta ett enormt överpris, men det får man i stunden acceptera. Gå in på blocket.se, gå med i gruppen Lägenheter i Stockholm på facebook och håll ögonen öppna. Något rum finns alltid ledigt.

Stort lycka till med ert sökande nu!

This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

