Vad äter man som student?

Nudlar, nudlar och återigen nudlar. Nja, inte riktigt! Ibland kan det vara svårt att veta vad man skall äta när man är student, vad är ekonomiskt, vad är gott, vad kan man laga snabbt? Ja det finns ett flertal frågor man kan ställa sig själv när man står där i mataffären och ska handla mat.

Då jag själv bor väldigt billigt och samtidigt jobbar så har jag möjlighet att faktiskt lägga mer pengar på mat, vilket jag gladeligen gör (älskar mat). Men ibland kan det kännas svårt att veta vad man ska äta och vad som passar i en matlåda.

Självfallet är alla människor olika på denna fronten och alla har olika preferenser. Jag personligen har väldigt svårt för att äta micrad mat, det är någonting med det som får mig att inte alls känna något matsug, jag vet inte vad det är men så är det helt enkelt. Så för min del blir det ofta en sallad som jag äter i skolan och sedan äter jag någon varm middag hemma på kvällen istället.

Men vad kan man äta för mat då? Jo, jag själv har ätit väldigt olika under detta året, först åt jag nästan bara kyckling och bulgur med broccoli, sen började jag äta mer köttbullar & makaroner eller ris & korv m.m., sen började jag dieta och då blev det massa kyckling, grönsaker, kvarg och keso och det senaste nu är att jag äter veganskt. Som ni märker så skiljer maten sig rejält vilket är lite kul. Som jag nämnde så äter jag vegansk mat nu vilket jag tycker är  riktigt gott, det blir mycket grönsaker, frukter, baljväxter m.m. Både grönsaker och baljväxter är väldigt billigt att köpa så det passar utmärkt som mat för en student, frukt kan ju vara billigt men också väääldigt dyrt beroende på vad man köper. Hittills kan jag dock säga att jag gillar verkligen vegansk mat och tycker det är superkul att hitta ny mat och nya recept. Nedan kommer jag redovisa hur en dag brukar se ut för mig matmässigt.

FRUKOST: Havregrynsgröt med mandelmjölk, kanel, frysta bär, kokosflingor och chiafrön. Det går snabbt att göra och havregrynsgröt är bland det billigaste man kan äta!
SNACK: Äpple
LUNCH: Quinoasallad med soltorkade tomater, spenat, gurka, paprika, tomater och majs. Går snabbt att slänga ihop och man kan koka stora mängder quinoa åt gången så det räcker till flera sallader.
SNACK: Frukt eller banansmoothie gjord på banan och mandelmjölk
MIDDAG: Rotfrukter i ugn, baljväxter i form av linser, bönor och kikärter, tillsammans med sallad.

Sedan tycker jag att det kan vara kul att lyxa till det på helgen med något gott snack, då blir det oftast i form av egengjorda grönkålschips (SÅ GOTT!) eller vegansk choklad, glass eller liknande!

Mitt största tips är i alla fall att försöka storhandla och skippa att småhandla, för att småhandla flera gånger i månaden leder oftast till höga matkostnader, så köp mycket mat på en gång och köp för guds skull massvis med rotfrukter och grönsaker som faktiskt är väldigt billigt, gott och bra för dig och din kropp. Sen tycker jag att man inte ska vara rädd för att testa det billigaste märket, alltså rata inte ICA basic i första taget, utan testa en gång, smakar inte produkten bra så skippar du den nästa gång. Och last but not least, underskatta inte nudlar, det är ju faktiskt riktigt gott. Kram

MAT.png

 

This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

