T2 på Fysioterapeutprogrammet

Nu har jag studerat en bra bit in på termin två på fysioterapeutprogrammet och tänkte ge lite återkoppling från terminen hittills, exempelvis på vad jag tycker om den, vilka kurser vi läst osv.

T2 har i det stora hela varit en termin med mycket eget ansvar där eget arbete varit en stor del. Vi påbörjade T2 med att läsa kursen Fysiologi 3 som mest handlar om träning och kost, en riktigt spännande och rolig kurs enligt min mening. Man får lära sig mycket om både kondition och styrketräning, samt metabolismen, energiförbrukning, energiintag osv. Då det är många på programmet som är träningsintresserade så var denna kurs väldigt omtyckt.

Efter Fysiologi 3 påbörjades kursen Fysiologi 4 som handlade om smärtfysiologi, en riktigt kort och intensiv kurs där föreläsningarna var utspridda över enbart 6 dagar och sedan var det tenta. Kursen i sig var väldigt bra och oerhört relevant för fysioterapeuter. Mitt tips inför denna kursen är främst att svara på instuderingsfrågor och göra gamla tentor, då klarar man sig finfint och behöver inte köpa en bok för 400kr som man enbart ska ha i en vecka.

Efter fysiologi 4 så påbörjade vi Fysioterapi 2, detta var dock bara en liten introduktion på en vecka, fysioterapin ligger lite utspritt under T2, så efter en vecka av fysioterapi 2 påbörjar man psykologikursen innan man sedan fortsätter med fysioterapin.

Psykologin är precis avklarad (hade tenta igår) och denna kursen var oerhört självständig. Det var knappt några föreläsningar utan det var främst ens eget ansvar att finna svar på instuderingsfrågor som sedan kom att vara grunden till tentan. Det var en intressant kurs men som ni vet har min energi inte varit på topp den senaste tiden och det har varit svårt för mig att hålla fokus, och tyvärr var det så under denna kurs. Dock har den varit väldigt lärorik och jag kan ändå säga att jag lärt mig en hel del om samtalsmetodik som kommer vara riktigt värdefull i framtiden.

Nu har vi precis påbörjat del två av fysioterapi 2 och än så länge kan jag inte uttala mig mycket om denna del då den påbörjades idag! Men jag återkommer!

Ha en fortsatt fin onsdag!

This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

