Anatomi

Igår skrev jag anatomitentan i Solna och jag kan säga att jag har aldrig känt mig så mosig i huvudet som jag var efter den! Huruvida det gick på den tentan vill jag knappt uttala mig om, haha! Den var ganska svår och det var många frågor som jag tyvärr fick gissa på. Jag hoppas självfallet på det bästa men jag blir inte förvånad om det blir en liten härlig omtenta i december. Man får dock se det positiva i det hela, jag kommer lära mig så mycket mer inför nästkommande tenta i sådanafall och kunskapen hinner sätta sig bättre, och det är ju inte fy skam eftersom det är ju ändå fysioterapeuterna som ska var experter på rörelseapparaten!

Nu såhär efter tentan vill jag dela med mig av några värdefulla tips som kan vara viktiga att komma ihåg när det väl kanske är dags för dig att läsa anatomi:

  • För det första så är det en köttig kurs och efter de första föreläsningarna så kommer du bara vilja gråta och slänga anatomiatlasen i marken. Men då så vill jag att du ska komma ihåg att majoriteten av dina klasskamrater känner precis som dig och alla andra äldrekursare har också känt så! Det är oftast så man reagerar och det är viktigt att komma ihåg att vi alla är nybörjare i början.
  • Ta allting stegvis och dela upp det. Du kommer inte kunna lära dig allting på en gång. Mitt tips är att du börjar med att lära dig benets anatomi först, sedan bålen och sist armen (detta för att det är så kursen är upplagd). När du väl börjar med exempelvis benets anatomi så skulle jag tipsa dig om att du först lär dig alla ben som finns, ex. femur, tibia, fibula, talus, os naviculare osv. När du lärt dig benen i både bäckenet, benet och i foten så kan du gå över till att börja kolla lite på osteologin, dvs de olika knölar som finns på de olika benen. Dessa knölar måste du lära dig eftersom det är här musklerna har sitt ursprung och sitt fäste. När du väl börjat kolla på dem och lärt dig dem kan du gå vidare på musklerna och lära dig deras ursprung, fäste och funktion.
  • Det som jag skrev ovan kan såklart kännas som mycket, men KI har ett fantastiskt upplägg som verkligen underlättar inlärandet. Som jag nämnde så har man anatomiföreläsningar om benet och om bålen i ungefär två veckor. Efter dessa föreläsningar kommer ni påbörja kursen fysioterapi 1 där ni får använda era anatomikunskaper och lära er allting praktiskt. Innan jag började med fysioterapi 1 så hade jag noll koll, jag kanske kunde benen i självaste benet och några muskler men mer än så var det verkligen inte. Men efter alla våra lektioner i fysioterapi 1 så lärde jag mig alla små knölar på varenda ben i nedre extremitet, jag lärde mig musklernas ursprung och fäste samt deras funktion osv. Så om det känns som att allting bara snurrar runt i huvudet efter dom första föreläsningarna så vill jag att du ska veta att du kommer få chans att låta allting smälta under ett flertal veckor med fysioterapi!
  • Om det blir så att du får en omtenta så är det inte hela världen! Gå inte under, lägg upp en plan för hur du ska plugga och kom tillbaka igen bara. Du lär dig för livet och inte bara för någon jäkla tenta!

Detta var bara ett fåtal tips som jag kan dela med mig av! Är det något ni undrar över så kontaktar ni mig som vanligt på min mailadress som är olivia.eliasson@stud.ki.se

 

This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

