Att byta stad

Hej allesammans! Just nu befinner jag mig på tåget hem till Göteborg för att hälsa på nära och kära samt plugga inför tentan på torsdag! Detta fick mig genast att tänka på allt man går igenom när man byter stad och hur svårt det kan vara i vissa stunder. Jag tänkte därmed dela med mig av mina åsikter och tankar om hur det är att byta stad och alla faser man går igenom, vad som är jobbigt och vad man ska tänka på.

Då jag kom in på andra antagningen så var det väldigt snabba ryck som gällde för mig när det kom till att förbereda mig på flytt. Att hitta boende i Stockholm är oerhört svårt och det är något som de flesta vet om. Det finns flera olika alternativ för dig som ska flytta till Stockholm;
– hyra lägenhet
– köpa lägenhet
– inneboende
– korridorrum
och det finns säkert ett flertal alternativ bortsett från tidigare nämnda. Jag hade en otrolig tur då jag faktiskt har en släkting som bor uppe i Stockholm och som hade ett oerhört fint källarrum som stod tomt, så där flyttade jag in bara två dagar innan min första dag på KI. Hyran i Stockholm kan vara oerhört hög så det gäller att leta efter ställen att bo på som verkligen är värd sitt pris. Det kan kännas stressigt att hitta boende och det är lätt att man skriver på något andrahandskontrakt som visar sig vara dåligt. Så mitt tips är främst att ställa dig i kö till studentbostäder, försöka hitta en person som du eller någon släkting känner som kan tänka sig att hyra ut något rum eller liknande som du kan bo i. Självklart är det svårt att ha riktig tur när det kommer till att hitta boende, i värsta fall får man hyra i andra hand de första månaderna och ständigt leta efter ett mer prisvärt boende. Men nog talat om att hitta boende.

Visst är det en stor del av att flytta att hitta boende, men för min del var det svåraste att faktiskt ställa in mig på det faktum att jag skulle byta stad och bygga upp ett helt nytt liv i en ny stad. Även fast jag alltid älskat att anta nya utmaningar och främst utforska nya platser så är det en stor omställning att flytta från sin hemstad till en ny stad. Visst hade jag vart mycket i Stockholm innan, men aldrig så mycket så jag kände att jag hade ett liv där. Det var bara att starta om från noll.

Min största ångest var väl främst att jag inte kände många uppe i Stockholm som jag kunde umgås med. Jag är själv en riktigt social person som gillar att umgås mycket med människor, och jag måste verkligen alltid ha mycket människor omkring mig för att trivas bra. Men vad skulle hända nu när alla mina bästa vänner var kvar i Göteborg och jag flyttar fem timmar ifrån dem? Jag kommer inte kunna ringa någon av dem längre för att bestämma en spontanfika eller liknande. Och visst är det jobbigt att inte bo nära dem, det är jobbigt att aldrig kunna inkluderas i deras planer och det är jobbigt att nästan aldrig kunna träffa dem. Men då är det viktigt att inse att du kommer träffa SÅ många människor under din studietid och det är alltid någon/några som du verkligen klickar med. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det kan ta ett tag att hitta dom där guldkornen, det kan ta allt från en vecka till flera månader. Dina allra närmsta vänner i din hemstad kommer du lyckas hålla kontakt med oavsett vad som hände, för dom är ju trots allt dina bästa vänner?

För mig tog det ett tag att känna mig riktigt hemma i Stockholm. De första veckorna kände jag mig verkligen helt lost, jag kunde inte en enda tunnelbanelinje, inte en endaste buss, jag saknade allt med Göteborg och jag ville i princip bara hem. Men så fort du hittar någon som du verkligen klickar med så förändras allt. Du känner genast att första byggstenen är på plats och ditt uppbyggande av ditt nya liv har påbörjats. För mig så var det svårt att hitta någon som jag klickade med till hundra procent, visst har jag underbara klasskamrater som är så fantastiskt roliga att umgås med, men jag kände aldrig att jag tillhörde ett speciellt gäng som jag kunde vara mig själv med.

Men med tiden blev det bättre, och nu har jag träffat flera personer från KI som jag verkligen klickar med och umgås med på en daglig basis, och det var det allra viktigaste för mig.

Slutligen vill jag dela med mig av några tips till er som inte bor i Stockholm men som vill börja studera på KI och flytta hit:

  • Börja leta bostad i tid
  • Acceptera det faktum att du kanske inte får en superfin etta på söder det första du får. Det gäller att sänka sin bostadsstandard en aning och förstå att du kanske måste vara inneboende i ett halvår eller ett år innan du hittar ett eget ställe. Så länge det är hanterbart så kan du bo lite mindre lyxigt under en period. Man är ändå knappt hemma, haha.
  • Ge det tid i början, det tar en viss tid att känna sig som hemma och bekväm med sitt nya liv i den nya staden.
  • Delta i många aktiviteter som anordnas i samband med din utbildning, så som kollot, sittningar, barrundor osv, det är ett grymt tillfälle att träffa människor att klicka med.
  • Försök skriva ner alla positiva delar som medföljer när du byter stad: du får livserfarenheter som många av dina vänner som stannar kvar i samma stad inte får. Du får chansen att lära känna ofantligt många nya människor etc.

Lycka till med era val och jag hoppas få se er på KI:s campus till våren!

Skärmavbild 2015-09-26 kl. 20.17.09

This entry was posted in Fysioterapeutprogrammet by oliviaeliasson. Bookmark the permalink.

About oliviaeliasson

Mitt namn är Olivia Eliasson, jag är en 19 årig tjej från Göteborg som precis börjat studera till fysioterapeut på Karolinska Institutet i Stockholm. Jag valde utbildningen då jag har ett oerhört stort intresse för människokroppen och dess funktioner. På min fritid sysslar jag mycket med musik, då jag sommaren 2013 blev signad av Roxy Recordings i Stockholm. Jag sysslar även mycket med mode, skönhet, dans och träning! Precis som en helt vanlig tonåring helt enkelt. I min blogg kommer ni få följa mig som student på KI, få information om programmet, skolan, kåren och självklart följa mitt liv utanför skolan! Har ni frågor till mig är det bara att skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se

Leave a Reply

