Första veckan på läkarprogrammet

Introduktionsdag, kollo och togasittning m.m. utgjorde min första vecka på läkarprogrammet.

IMG_7933

Denna fabulösa byggnad (Aula Medica) fylldes av alla KI:s nyantagna studenter, den allra första dagen: 31 augusti. Bilden ovan är dock tagen från i julas, när jag hade vägarna förbi, därav snön på marken.

Hela dagen bestod mer eller mindre av föreläsningar i inspirerande syfte, där 99% nog inleddes med olika former av gratulationsord till oss. Detta kom även att prägla föreläsningarna under i princip hela första veckan. Alltifrån rektorer till patienter till Hans Rosling (!) dök upp i våra föreläsningssalar, eller förlåt menar förstås föreläsningssal, då vi alla 160> T1:or på läkarprogrammet enbart befinner oss i en sal (Andreas Vesalius). Men den är absolut nice…lär ju exempelvis inte sitta på samma plats mer än 1 gång genom hela T1, då det finns 203 platser = variation, vilket de säger ska vara bra.

Den traditionella nollningen som många kanske associerar med universitetet, finns (tyvärr) inte på KI, utan för oss nya läkarstudenter fortsatte första veckan med ett frivilligt tvådagars kollo/introduktionsinternat under ledning av faddrar/äldrekursare någonstans utanför Stockholm. I och med att vi är så pass många, delades vi upp och skjutsades till fyra olika kollon med cirkus 40 pers i varje. Dessutom delades vi in i 4- respektive 8-grupper på kollot, vilka vi kommer hålla oss till de första terminerna vid seminarier, diskussioner och grupparbeten.

Som ni ser nedan var det svamptema på kollot jag placerades på, vilket för övrigt till en början kändes sjukt random i relation till de andra kollons tema: Harry Potter och Karneval etc. Men det hela slutade ändå rätt bra. Jag menar hur kan man bli missnöjd när man tillhör gruppen “Super Mario svamparna”? 😀

20150901_113803099_iOS

Båda dagarna utgjordes av gruppaktiviteter i syfte att lära känna varandra främst inom 8-gruppen, men även resten av kollomedlemmarna. Detta kombinerades med en grym sittning och en crash course från faddrarna i hur man överlever T1 och resten av läkarutbildningen.

Nedan får ni ett smakprov på hur min 8-grupp såg ut på kollot:

20150901_133022400_iOS20150901_132322412_iOS20150901_141514025_iOS

Veckan avslutades med en fulsittning (i motsats till finsittning, används här oftast plast och papperstallrikar, -bestick etc.) med togatema. Måste säga att jag blev sjukt impad på de olika togorna folk lyckades få till med sina lakan. Togan satt också på plats förvånansvärt länge, nästan in på småtimmarna. 😉

20150905_162937619_iOS 20150915_115707000_iOS

This entry was posted in Kår- och studentlivet, Läkarprogrammet, T1 by linnealin. Bookmark the permalink.

About linnealin

Hejsan! Kul att du har vägarna förbi min blogg! Mitt namn är Linnea, just nu T5:a på läkarprogrammet. Jag är en 21 år gammal, uppväxt i Linköping och är en av KI:s studentbloggare. Hösten 2015 tog jag med mitt pick och pack till huvudstaden och påbörjade studier på KI:s läkarprogram. Målet är att kunna hjälpa människor och fascineras ännu mer kring människokroppen. Annars då? Har ett genuint intresse för musik och tillägnar min lediga tid åt att gå på konserter på Stockholms konserthus, klinga på mitt piano och spela lite fiol. På bloggen kommer du få följa mig genom min tid här på KI, med alltifrån studentaktiviteter och pluggtips till sushibilder och tankar kring livet. Vid frågor och funderingar når ni mig alltid via bloggen eller e-post: linnea.lin@stud.ki.se

Leave a Reply

